سفرنامه کاشان

قبل از هر چیز بگم بنده علاقه بسیار زیادی به سفر و دیدن مکان های دیدنی و تاریخی ایران دارم و دوست دارم اکثر مناطق ایران و بعد از اون دنیا رو بگردم و ببینم و البته شهرهای زیادی رو هم تا الان گشتم. تو اینترنت دنبال یه سایتی می گشتم تا بتونم تجربیاتم رو با سایر علاقمندان به سفر به اشتراک بگذارم که با کلی جستجو وب سایت سیر و گشت رو پیدا کردم و قبل از شروع سفرنامه کاشان ازشون تشکر می کنم که همچین مکانی رو برای ما آماده کرده اند.

تو اولین فایل ارسالی سعی کردم درباره سفرم البته همراه با خانواده به شهر تاریخی کاشان بنویسم. ما ساکن تهران هستیم و اغلب اوقات هم با ماشین خودمون به سفر میریم. این بار هم از این قاعده مستثنی نبود و ساعت ۱۴ از محل کار به منزل (واقع در تهرانپارس) برگشتم تا وسایل را جمع و جورکرده و به سمت کاشان حرکت کنیم. تقریبا ساعت ۱۶ بود که راه افتادیم. متاسفانه یکم داخل ترافیک گیر کردیم تا به عوارضی تهران برسیم. از عوارضی تهران تا قم تقریبا ۱۳۵ کیلومتر راه است که جاده هم کمی شلوغ بود. از قم تا کاشان هم ۹۰ کیلومتر که می توانید کمتر از یک ساعت مسیر را طی کنید.

هتل امیرکبیر کاشان

حوالی ساعت ۱۹:۳۰ به کاشان رسیدیم و با پرس و جویی که قبلا انجام داده بودم رفتیم هتل امیرکبیر در خیابان امیر کبیر یا به قول اهالی شهر خیابان فین. روبروی هتل امیرکبیر نیز هتل جدیدی احداث شده بود بنام هتل نگارستان که ظاهری امروزی تر از هتل محل اقامت ما داشت. کاشان شهر خیلی بزرگی نیست و چند محل برای اقامت بیشتر ندارد. بخاطر همین خیلی قابلیت انتخاب نخواهید داشت. هتل نگارستان، هتل امیرکبیر، هتل سیاح و شاید چند مورد دیگر.

پس از استقرار در هتل، پسرم که علاقه زیادی به فست فود داره، بنده رو راهی خیابان های کاشان برای تهیه یک فست فود به قول خودش “ردیف” کرد. با کمی پرس و جو از اطلاعات هتل به یک فست فودی بنام ریوا رسیدم به آدرس خیابان امیر کبیر – خیابان امیرالمومنین. فکر نمیکردم جایی بجز تهران هم بتونم ساندویچ خوب و با کیفیت و تمیز پیدا کنم ولی انصافا ساندویچ مخصوص ریوا و فلافل اون خیلی خوب بود که پیشنهاد می کنم اگر کاشان رفتید امتحانش کنید.

خلاصه فردا صبح بعد از صرف صبحانه از هتل خارج شدیم و رفتیم باغ فین. باغ فین یا باز هم به قول بعضی از اهالی شهر باغ شاه در انتهای خیابان امیرکبیر قرار دارد که می توانید به آنجا رفته و از این باغ زیبا لذت ببرید. به باغ که رسیدید می توانید خیابان را به سمت راست ادامه داده و ماشین را در پارکینگ مجاور باغ پارک نمایید.

باغ فین

بعد از بازدید از باغ فین و خروج از آن با مغازه های بسیاری که در حال فروش انواع عرقیات و سوغات کاشان هستند مواجه می شوید. پیشنهاد می کنم که نه در اطراف باغ فین و در اطراف هیچ کدام از خانه های تاریخی و اماکن گردشگری اقدام به خرید عرقیات نکنید چون بعد از مراجعت به محل زندگی خود متوجه می شوید که کلاه بزرگی بر سرتان رفته است. حالا کمی جلوتر درباره اینکه عرقیات گیاهی رو از کجا تهیه کنید که هم قیمت مناسبتری داشته باشه و هم کیفیت مناسب توضیح میدم.

ما ۲ روز در کاشان بودیم، ولی کاشان از اون شهرهایی هستش که میشه یکروزه هم خیلی از جاذبه های گردشگری کاشان رو دید و لذت برد و نیازی نیست زیاد در آن اقامت کنید که البته این به نظر و سلیقه خودتون بستگی داره. کاشان شهری است مذهبی و اکثر خانم ها را در آن چادری می بینید و افرادی که به ظاهر غریبه باشند و یا ظاهری متفاوت با اکثریت شهر داشته باشند با نگاه های عجیب بدرقه می شوند.

خانه عباسیان

خانهعباسیان کاشان

چند تا از این خانه های تاریخی را ازش بازدید کردیم که تصاویرش روهم ارسال می کنم. در اولین بازدید به خانه تاریخی عباسیان رفتیم که یک مدرسه نیز در ابتدای کوچه آن بود. این خانه شامل پنج حیاط بزرگ و بسیار زیبا می باشد. توریست های خارجی بسیاری هم آنجا حضور داشتند. خلاصه یکساعتی هم اونجا بودیم و سپس به سمت خانه عامری ها مسیرمون رو تغییر دادیم.

خانه عامری ها

خانه عامری های کاشان

خانه عامری ها فقط بخشی از اون قابل بازدید بود و سایر قسمت های اون تبدیل به هتل شده بود و برای اقامت اجاره داده می شوند. خانه عامری ها شامل هفت حیاط بسیار بزرگ می باشد که فقط ۳ حیاط اون باز بود. یک سایت اینترنتی هم برای رزرو اتاق های این هتل تاریخی هستش که قیمت اقامت هر شب در اون درج شده است.

رز هاوس

برای ناهار برگشتیم به سمت هتل و در مسیر ناهار را در رستوران رزهاوس خوردیم که غذاش خوب بود. پسرم یکم احساس سرماخوردگی و خستگی می کرد و به هتل برگشتیم.

تپه سیلک

صبح که شد رفتیم تپه های سیلک که قدمتی ۷۰۰۰ ساله داره و از قدیمی ترین مکان های کشف شده بشر است. بعد از سیلک به خانه بروجردی ها رفتیم که یکی از بهترین خانه های تاریخی در کاشان است. خانه ای بسیار مجلل که در قرن ۱۳ هجری بنا شده است. حتما دیدن این خانه تاریخی را از دست ندهید. بعد از سیر و گشت حسابی در خانه بروجردی ها به سراغ حمام سلطان میر احمد رفتیم که در قرن ۱۷ ساخته شده است و دارای اتاق های مختلفی است. پشت  بام حمام هم بسیار منظره زیبا و جالبی داشت.

خانه بروجردی ها

خوب ما دیگه قصد برگشت داشتیم. جاهای دیدنی کاشان را نشد کامل ببینیم.

راستی درباره عرقیات هم بگم اگر حتما قصد خرید از خود شهر کاشان رو دارید، می توانید به مرکز شهر برید و از خیابان محتشم، جایی که خود مردم محلی خرید می کنند تهیه کنید ولی هر زمانی که خواستید عرقیات با کیفیت و اصل بخرید پیشنهاد می کنم حتما یه سری به سایت عرقیات گل آرام بزنید.

خوب این بود سفرنامه کاشان که اگرخیلی کامل و جامع نبود ازتون عذرخواهی می کنم و انشاالله سفرنامه بعدی رو بهتر مینویسم.